Visuelle hjælpemidler har vist sig at være et virksomt redskab til at støtte børn med autisme til øget kommunikation og selvstændiggørelse. Børn med autisme har grundlæggende svært ved at forstå det talte sprog og de sociale signaler, der sendes gennem brug af kropssprog, mimik, gestus og blik. Hvis den voksne skal udtrykke sig via ting, billeder, fotos m.v. frem for med sprog og non-verbale udtryksformer, tvinges man til at udtrykke sig langt mere enkelt og tydeligt end ellers.
Mens vi skal bruge 5 lange sætninger til at forklare, at nu skal vi i byen og købe ind, så kan et billede eller en ting være det enkle virkemiddel, som barnet med knytter til den selv samme bedsked. Vi siger ofte, at det visuelle hjælpemiddel, som er et dagskema, et støttesystem, kommunikations kort m.v., skal være så enkelt som muligt, at selv andre personer, som ikke har autisme, har forstået betydningen af det. Hvis vi andre ikke selv forstår det, ja, så kan vi heller ikke forvente, at barnet med autisme kan. Til gengæld kan man også regne med, at barnet ikke skal bruge særlig lang tid til at lære sit skema eller kommunikationskort at kende, før det bruger det bruger det aktivt selv.
Kommunikation er der nemlig først tale om, når det bliver lettere for barnet og derigennem for de voksne omkring det.
PÅ alle alderstrin og hos børn, unge og voksne på alle udviklingstrin er den støtte, der kan gives igennem visuelle systemer og hjælpemidler, af stor betydning.
Fint indlæg :-)
SvarSlet